sobota 8. září 2012

Beouf bourguignon



15. srpna bylo 100 leté výročí narození Julie Childové. Jak jinak poctít tuto významnou kuchařku než legendárním Beouf Bourginon? Já osobně ho miluju.


Beouf Borginon je jedno z nejznámějších francouzských jídel. Nebudu vám nic nálhávat a rovnou se přiznám, že já jsem se o něm odzvěděla až ve filmu Julie a Julia. Nemůžu tvrdit, že by mě to zaujalo, protože hotové jídlo vypadalo nádherně atd. Spíše mě zajímalo, proč jeho přírava potřebuje tolik času, nebo spíše proč (?) jsou lidi ochotni věnovat jednomu pokrmu tolik času. Je to vážně tak moc dobré?

Takže jsem si jednoho dne udělala čas a pustila se do toho. A víte, jak to chutnalo? MOC dobře!

Suroviny (pro 2 osoby): 
  • 100 g anglické slaniny (nakrájené na 0,5 cm kostičky)
  • 700 g hovězího masa (nakrájené na 4 cm kostky)
  • 1 střední cibule (hrubě nasekaná)
  • 2 mrkve (nakrájené na širší kolečka)
  • 2 stroužky česneku
  • Olivový olej
  • 1 lžička soli
  • půl lžičky mletého pepře
  • 1 lžíce rajčatového protlaku
  • 1 bobkový list
  • snítka tymiánu
  • 300 g žampiónů 
  • pár malých cibulek
  • 450 ml červeného vína 
  • 500 ml hovězího vývaru
  • 2 lžíce másla

Maso omyjte, osušte (jinak by se pořádně neosmahlo ;)) a nakrájejte na 4 cm kostky. Na pánvi pořádně rozpalte olivový olej a zprudka na něm maso osmahněte. Maso nemusí být úplně upečené, protože ho budete ještě vařit/péct později. Maso vyndejte z pánve a dejte do většího hrnce. Na pánvi osmahněte cibuli a mrkev (asi 10 minut).


Teď je čas na přidání vína. Nalijte ho do pánve a nechtě vzkypět. Poté celou směs přelijte do hrnce s masem, přidejte protlak, bylinky a prolisovaný česnek.
A teď máte dvě možnosti. Buď můžete nechat hrnec pobublábat na plotně po celou dobu, anebo jej můžete strčit do trouby a maso péct. Já jsem zvolila první způsob, protože se mi to zdálo pohodlnější a taky si nejsem jistá, jestli by mé hrnce tu troubu vydržely. Taže nechte maso pobublávat tak cca. 3 hodiny, dle potřeby dolévejte vývarem.

Zatím co se maso vaří, nachystáme si cibulky, žampióny a slaninu.

Na pánvi rozehřejte máslo a osmahněte na něm cibulky. Já používám malé šalotky, ale dají se použít i ty jarní nebo další druhy. :) Až cibulky budou mít krásnou zlatou barvu, zalijte je trochou vývaru a nechte ho vyvařit. Po vyvaření vývaru by cibulky měy být hezky měkké.

Žampióny nakrájejte na plátky (pokud máte žampióny malé tak na čtvrtky) a opečte je na másle dozlatova. To samé udělejte se slaninou, musí být hezky křupavá.

Při servírování dám vždy na talíř maso, pár cibulek, žampiónů, slaninu a to vše zaliji omáčkou. Mě se většinou podaří omáčka dostatečně hustá, takže nemusím přidávat mouku na zahuštění. Pokud se vám ale takto nepovede, klidně mouku přidejte, 
Hotové Beouf Borginon podávám s pečivem, ale můžete si k němu udělat i brambory nebo těstoviny.  
Na závěr bych přidala takovou poznámku: chuť vína je v pokrmu samozřejmě hodně cítit, proto použijte víno, které vám chutná. 

Bon appetit! 


Žádné komentáře:

Okomentovat