čtvrtek 21. června 2012

Meruňková marmeláda



Miluji marmelády! Marmeládovala bych neustále a ze všeho. Baví mě sbírat ovoce, krájet ho, zkoušet nové kombinace, poměry cukru a také různé druhy cukrů pro ještě lepší výsledek. Méně praktické už je ovšem to, že jich vytvářím množství větší než velké, takže ty zásoby nejspíše ani nestihneme spotřebovat. Ale to mě vůbec nezajímá a vesele zavařuji dále i v případě, že sklenice marmelády lezou ven oknem. Stejně minimálně polovinou obdaruji své přátele a blízké :).



Moje první letošní marmeláda je meruňková. Je to má nejoblíbenější marmeláda co si vůbec pamatuji, takže se nebojím, že bychom zrovna pro tuto nenašli využití (a taky po mě všichni chtějí ať jim upeču sacher, takže tak ;)).


Ingredience (na cca. 4 sklenice o objemu 250 ml):

  • 1 kg meruněk
  • 0,5 kg cukru (půlku jsem dala třtinového)
  • šťáva z jedné poloviny citrónu
  • půl sáčku želírfixu

Sklenice a víčka pořádně umyjte a vypláchněte vařící vodou. Já to dělám tak, že si nechám v konvici ohřát vodu, potom touto vodou naplním sklenice až po okraj a tak to nechám asi 10 minut. Pak vodu vyliji,  sklenice i víčka pořádně usuším a dám stranou.

Meruňky omyjte a nakrajte na malé kousky. Vložte do hrnce, podlijte trochou vody a začněte vařit na mírném plameni, aby se marmeláda nepřipálila. Poté co jsou kousky meruněk téměř rozvařené přidejte polovinu cukru a nechte rozpustit. Druhou polovinu smíchejte s želírfixem a přidejte k meruňkám. Dále vařte podle potřeby až do zhoustnutí. Hustotu marmelády poznáte tak, že na talířek (který předtím dejte do lednice) kápnete trochu marmelády. Pokud marmeláda dostatečně ztuhne máte hotovo a můžete plnit sklenice.
Naplněné sklenice zavíčkujte a obraťte víčkem dolů. Já je i sterilizuji krátkým povařením v horké vodě. Do většího hrnce dám na dno látku, naplním vodou a přivedu k varu. Když voda vaří, vložím do hrnce sklenice (voda by jim měl sahat asi do půlky) a vařím asi 15 minut.




Meruňky jsem nakrájela na větší kousky a rozvařila je. Nijak jinak jsem je dále nezpracovávala, nemixovala atd. Výsledná marmeláda je možná trochu více sladká, než jsem chtěla. Měla jsem né úplně zralé meruňky, tak jsem tam cukru dala radši trošku více ale nebylo to vůbec potřeba. Konzistence je dost tekutá, což mi vůbec nevadí, nemám ráda marmelády, které musíte doslova nakrájet na plátky. :) A chuť je plná meruněk a taková jemně štiplavá, prostě marmeláda jak jí mám ráda. :) Výborně se hodí právě na sachr, ale také do palačinek a do koláčů. 


Žádné komentáře:

Okomentovat